Vanliga frågor
Här kan du hitta svar till de vanligaste frågorna vi får om dibz.
Om tjänsten
Dibz är som din personliga assistent. När du väljer en kö använder dibz din data för att ställa dig i kön, precis som du kan göra manuellt själv på deras hemsida. Vi sköter även regelbundna inlogg i varje kö eftersom de flesta köer kräver det för att din köplats ska få vara kvar. Vi har alltså ingen egen kö utan hjälper kunder med köandeprocessen för andra köer.
Klicka på Kom igång.
Fyll i dina kontaktuppgifter och skapa din profil.
Lägg sedan till ditt betalkort och signera med BankID.
När du väl är inne på dibz plattform kan du klicka runt fritt, du kan ställa dig i alla köer du behöver och ha en bra överblick över dina köplatser.
I nuläget behöver du vara 16 år för att börja använda tjänsten.
Du kan inte söka bostäder direkt hos dibz, dibz är endast en köhanteringsplattform. För att söka bostäder väljer du en kö och klickar dig vidare till deras egen hemsida.
Kötiden varierar kraftigt från kö till kö, det varierar även beroende på vilken typ av boende du söker och vart du vill bo. Det kan ta från några veckor till flera år. Oavsett vilken typ av boende du söker rekommenderar vi att du aktivt söker bostäder. Det finns många solskenshistorier där personer har fått ett förstahandskontrakt trots få ködagar.
Om du redan står i en bostadskö kan du välja den på plattformen om du önskar att dibz tar över underhållet av kön. Du kommer då att bli ombedd att ändra ditt lösenord i kön till ett som vi förser dig med så att dibz kan komma åt ditt konto. Vi kommer då överta hanteringen av kön med bibehållen kötid. Om kön du redan står i är en "betalkö" finns det ingen poäng i att flytta den till dibz eftersom din plats är säker så länge du betalar fakturan till kön. Har du problem med att överföra en kö, får du gärna höra av dig så hjälper vi dig gärna!
Du får själv besöka dina konton i valda köer för att se vilka objekt du har chans att få. Du behöver själv söka specifika bostäder (och kommer inte att bli erbjuden lägenheter utan att ansöka via intresseanmälningar).
Det viktigaste är att du får inte byta lösenord till köerna, för då kommer inte dibz in för att uppdatera din köplats. Dibz fixar allt underhåll åt dig. Däremot, om du valt köer som tar betalt av alla köande behöver du betala fakturor till dessa köer. I beskrivningen till varje ”betalkö” finns det information om hur de kommer att fakturera dig.
Kön du får en bostad genom nollställer oftast dina köpoäng i den kön. Men du har kvar dina köpoäng i alla andra köer.
För att använda dibz måste man ha fyllt 16, detta eftersom många bostadsköer kräver att man är minst 16 för att börja köa. Det finns några få bostadsköer som tillåter barn att köa men det är få och kräver ofta bosparande. Det går inte heller att ge en köplats till någon annan då det är bundet till ditt personnummer (bostadsköernas krav), dock finns det några köer som tillåter att lägenheter överförs till hyresgästens barn, det finns olika regler för olika hyresvärdar.
När du gått med i en bostadskö samlar du köpoäng från och med den dagen du gick med i kön, eller när du betalat avgiften om det är en betalkö. Köpoängen använder du sedan när du ska söka en bostad. Vissa köer kollar enbart på antalet köpoäng du har, den som har flest får lägenheten med andra ord, medan vissa andra kollar på köpoängen och din profil. I det senare fallet är många ködagar mer som ett plus i kanten.
Du kan gå med i hur många bostadsköer som du vill! Desto fler köer du går med i, desto mer ökar du dina chanser att få en bostad.
Om du av någon anledning ändrat lösenordet till ditt konto hos en kö så behöver du logga in hos kön och ändra till lösenordet som vi förser dig med. Lösenordet hittar du under "Mina köer" och inne på bostadsköns sida.
I dagsläget har vi ingen app eftersom att vi har prioriterat att förbättra tjänsten istället. En app är ett mål för oss och arbetet med den pågår. Tills dess är ett tips är att lägga till dibz som ett bokmärke genom webbläsaren. Då dyker vi upp som en app på din hemskärm.
För att lägga till köer behöver du klicka på "Lägg till köer", du kommer då att se de olika städerna som det finns köer i. Klicka på staden du är intresserad av, efter det behöver du klicka på "Gå med" för att börja köa, efter det tar vi hand om allt annat. Det finns köer som kostar extra att stå i och även köer som har speciella krav, exempelvis som kräver att du bor eller studerar i en specifik stad eller universitet. Om du försöker lägga till dem får du ett varningsmeddelande som du behöver godkänna.
Om du klickar på "Mina köer" så kan du se vilka köer du gått med i. Det finns 4 olika stadier som köerna kan var i. *Åtgärd krävs: Detta innebär att du redan är registrerad i kön eller att lösenordet hos kön har ändrats. Detta kräver manuell hantering. *Aktiva köer: Här finner du köer som du har blivit registrerar i och som vi genomför regelbunden uppdatering av. *Bearbetas: Här ser du köer som vi jobbar på att registrera dig i, det kan ta upp till 48h att registrera dig i alla köerna men ofta går det mycket snabbare. *Betalköer: Om du lägger till köer som kostar extra så finner du dem här. Köerna kommer att fakturera dig separat.
Det är viktigt att du inte ändrar lösenordet för ditt konto hos bostadsköerna, detta eftersom vi skapat ett användarnamn och lösenord när du lägger till kön via dibz.
Vi använder sedan det för att uppdatera din plats i kön och säkerställer att du inte förlorar din köplats.
Om ditt lösenord skulle ändras så kan vi inte längre säkerställa att din köplats är säker.
Om du av misstag lagt till en kö som kostar extra att stå i och inte vill stå i den bostadskön så kan du bortse från fakturan. Om du inte betalar kostnaden så kommer du förlora din plats i kön, du blir inte betalningsskyldig eller likande utan förlorar bara platsen. Vill du helt ta bort ditt konto så måste du kontakta bostadskön.
Om du vill lämna en kö måste du kontakta dom direkt. Tyvärr kan inte vi ta bort kön åt dig då de kräver att det är du som hanterar kontakten. Värt att veta är att du kommer automatiskt förlora din plats i kön och ditt konto om du inte uppdaterar din plats regelbundet.
Vi letar ständigt efter nya köer att addera till vår tjänst. Saknar du någon specifik kö får du gärna höra av dig vilken så försöker vi lösa det.
Det kan vara svårt att hitta en lägenhet om man har betalningsanmärkning eller liknande men det är inte omöjligt! Det är hyresvärden som avgör om de anser det vara ok eller inte. Genom att gå med i många bostadsköer ökar du däremot dina chanser att få en bostad vilket du enkelt kan göra via dibz.
Betalning
Dibz plattform kostar 22kr, 25kr eller 35kr per månad beroende på om du väljer att betala månadsvis, årsvis eller var tredje år. Det ingår registrering i köer, översikt av dina köer samt regelbundet underhåll av dina köplatser.
Enligt våra avtal har man ingen ångerrätt på tjänsten då den levereras direkt. Är du missnöjd eller har några frågor får du gärna höra av dig till oss.
Eftersom att en misslyckad betalning sällan beror på dibz ber vi dig att dubbelkolla att det finns pengar på kontot, kontakta din kortutgivare/bank, kontakta leverantören av koret (Mastercard / Visa) eller testa med ett annat kort innan du kontaktar oss. Skicka iväg ett mail om du fortfarande har problem efter du testat de förslagna åtgärderna.
Avsluta tjänsten
När du avslutar ditt konto hos dibz har du fortfarande kvar dina konton hos dina valda köer men du behöver sköta om dem själv för att ha kvar dina köplatser. Se till att spara dina kontouppgifter till varje kö, då du behöver dem för att genomföra regelbunden uppdatering av din plats och senare för att kunna söka bostäder.
När du avslutat ditt konto behöver vi radera din personliga information efter 6 månader. Du har alltså 6 månad på dig att ångra dig. Då kan vi inte längre komma åt dina konton hos köer och vi kan inte heller skapa nya konton åt dig då dessa är personliga. Det betyder att du behöver byta lösenord hos varje kö för att kunna ge oss tillgång till dem igen om du skapar ett nytt konto.
Om du vill lämna bostadsköer måste du kontakta dem direkt. Tyvärr kan vi inte ta bort kön eller köerna åt dig då de kräver att det är du som hanterar kontakten. Värt att veta är att du kommer automatiskt förlora din plats i kön och ditt konto om du inte uppdaterar din plats regelbundet eller betalar fakturan (gäller betalköer). Du blir inte betalningsskyldig eller likande utan förlorar bara platsen om du inte betalar kostnaden.
För att ta bort ditt konto så behöver du logga in på ditt konto och gå in på "Betalning", där finns det en röd knapp med "Avsluta konto" på. Om du trycker på knappen så kommer ditt konto att tas bort.
Mitt konto
På sidan Mina köer kan du klicka in på varje kö. Här finns dina kontouppgifter till den kön. En del köer använder personnummer som användarnamn och andra e-post.
Om en kö som du valt är inaktiv betyder det att din registrering i kön misslyckades. Detta beror på att du redan är registrerad i denna kö. Om du vill att dibz ska sköta underhållet åt dig behöver du logga in på kön och byta lösenord till det lösenord som dibz tagit fram åt dig. Följ instruktionerna som finns på köns sida. Då får vi tillgång till ditt konto och kan sköta uppdateringen av köplatsen åt dig. Om du är säker på att du inte är registrerad i kön sedan tidigare, kontakta oss på hello@dibz.se.
Om du inte ser alla de köer som finns på hemsidan i inloggat läge beror detta antingen på din ålder eller på om du är student eller ej.
Vi visar enbart köer du faktiskt kan ställa dig i.
Om du inte är student, kommer du ej se studentköer. Du kan enkelt ändra din studiestatus under 'Min Profil'.
Om du inte möter åldersgränsen till en kö kommer du ej se denna kö.
Alla mail från bostadsköer som är ”gratisköer” innehåller allmän information och inget du behöver agera på. Det kan hända att du får mejl där det står "Verifiering av e-postadress", det påverkar inte din köplats men du kan verifiera din e-post om du vill få rekommendationer på lägenheter och nyheter från kön. ”Betalköer” kan komma att kräva att du vidtar fler åtgärder för att din registrering ska genomföras t.ex. betala en faktura.
Om din kö står som "Borttagen" innebär det att bostadskön tagit bort din plats i kön. Detta kan hända om du valt en kö där du inte uppfyller kravet för att får en köplats, exempelvis kan kravet vara att du studerar i en viss stad.
Om din kö är markerad med "Åtgärd krävs" innebär det att vi inte längre kommer in på ditt konto. Detta beror oftast på att lösenordet har ändrats, det är därför viktigt att du inte byter lösenordet när du ska besöka kön utan att du använder det vi förser dig med.
Du kan ändra dina profiluppgifter om du går vidare till "Min profil". Där ser du uppgifterna du angav vid registrering.
Du kan uppdatera din betalning genom att klicka på "Betalning" och där fylla i dina kortuppgifter på nytt.
Är du under 18 år har du antagligen ett BankID ungdom. Dessa är mer begränsade än ett vanligt BankID vilket gör att du inte kan logga in på dibz. För att åtgärda detta föreslår vi att du kontaktar din bank för att skaffa utökad användning eller ett vanligt BankID.
Övrigt
Hos dibz betalar du endast för kö-hanteringen och inte för att stå i kön. Det finns både ”gratisköer” och ”betalköer” i Sverige. Betalköer tar en årlig kostnad från alla köande. På dibz hittar du både ”gratisköer” och ”betalköer”. Om du väljer endast ”gratisköer” betalar du bara 35kr per månad till dibz. Om du även väljer ”betalköer” kommer dessa köer att fakturera dig separat.
Dibz samarbetar med flera betydande och innovativa köer för att förbättra marknaden. Fokus ligger på inkludering och allmän tillgång till information.
Tyvärr gäller inte vårt erbjudandet om rabatt när du bjuder in en vän längre. Håll utkik på våra sociala medier för liknande erbjudanden i framtiden.
Symboler
En studentkö är endast till för studenter och ibland blivande studenter. Olika studentköer har olika krav, ibland måste du studera i en specifik region eller på ett universitet medan andra köer endast kräver att du är student. Vissa köer tillåter dig köa i ett antal månader innan du blir student och vissa köer kontrollerar att du är medlem i en studentkår. Se till att läsa beskrivningen av kön noggrant så att du uppfyller kraven och inte förlorar köplatsen. Du måste även vara student eller antagen till utbildning för att kunna ansöka om ett boende genom en studentkö.
Dessa köer tar betalt av alla i bostadskön. Om du ställer dig i en betalkö betalar du inte till dibz utan direkt till kön. De skickar oftast en faktura över mail eller post till dig.
Kötiden är en uppskattning av hur lång tid det tar innan man har chans att söka bostad via bostadskön. Trots att den estimerade kötiden kan vara lång rekommenderar vi dig att genomföra kontinuerliga intresseanmälningar till de bostäder du är intresserad av. Det finns många exempel på personer som har fått förstahandskontrakt med betydligt färre ködagar än den estimerande kötiden.
Dessa köer kräver regelbundna inlogg som dibz sköter åt dig som kund. Dessa inlogg behöver oftast ske var 3:e till var 12:e månad.
Denna symbol visar vilken åldersgräns respektive kö har. Detta är varierande och är något som bostadsköerna själva bestämmer över. Det vanligaste är att en bostadskö har en åldersgräns på 18 år, medans andra har 17 eller 16 år. Vissa köer har ingen åldersgräns alls.
Behöver du hjälp? Kontakta oss!
Maila oss på hello@dibz.se