Ställ dina barn i bostadsköerna!
Ställ dina barn i bostadsköerna! Köa åt dina nära och kära med ett par klick. Nu finns familjekonton på dibz. Läs mer.
Vanliga frågor
Här kan du hitta svar till de vanligaste frågorna vi får om dibz.
Om tjänsten
Dibz är som din personliga assistent. När du väljer en kö använder dibz din data för att ställa dig i kön, precis som du kan göra manuellt själv på deras hemsida. Vi sköter även regelbundna inlogg i varje kö eftersom de flesta köer kräver det för att din köplats ska få vara kvar. Vi har alltså ingen egen kö utan hjälper kunder med köandeprocessen för andra köer. Om du har ett familjekonto kan du även använda dibz för dina familjemedlemmar.
Klicka på Kom igång.
Fyll i dina kontaktuppgifter och skapa din profil.
Välj kontotyp: Singel, Familj eller Familj+.
Lägg sedan till din betalmetod.
När du väl är inne på dibz plattform kan du klicka runt fritt, du kan ställa dig i alla köer du behöver och ha en bra överblick över dina köplatser. Har du valt ett familjekonto kan du bjuda in familjmedlemmar och administrera deras köer också.
Du behöver vara 16 år för att skapa ett huvudkonto. Barn under 16 år kan få tillgång till tjänsten men då krävs det att vårdnadshavaren skapar ett familjekonto och sedan lägger till sitt barn som underkonto. Om du är över 13 år får du då en egen inloggning via BankID och kan använda tjänsten. Barn under 13 år administreras enbart av vårdnadshavaren.
Du kan inte söka bostäder direkt hos dibz, dibz är endast en köhanteringsplattform. För att söka bostäder väljer du en kö och klickar dig vidare till deras egen hemsida.
Kötiden varierar kraftigt från kö till kö, det varierar även beroende på vilken typ av boende du söker och vart du vill bo. Det kan ta från några veckor till flera år. Oavsett vilken typ av boende du söker rekommenderar vi att du aktivt söker bostäder. Det finns många solskenshistorier där personer har fått ett förstahandskontrakt trots få ködagar.
Om du redan står i en bostadskö kan du välja den på plattformen om du önskar att dibz tar över underhållet av kön. Du kommer då att bli ombedd att ändra ditt lösenord i kön till ett som vi förser dig med så att dibz kan komma åt ditt konto. Vi kommer då överta hanteringen av kön med bibehållen kötid. Om kön du redan står i är en "betalkö" finns det ingen poäng i att flytta den till dibz eftersom din plats är säker så länge du betalar fakturan till kön. Har du problem med att överföra en kö, får du gärna höra av dig så hjälper vi dig gärna!
Du får själv besöka dina konton i valda köer för att se vilka objekt du har chans att få. Du behöver själv söka specifika bostäder (och kommer inte att bli erbjuden lägenheter utan att ansöka via intresseanmälningar).
Det viktigaste är att inte ändra lösenordet för köerna, eftersom dibz inte kommer att kunna komma åt och uppdatera din köplats. Dibz sköter allt underhåll åt dig. Men om du har valt köer som tar ut en avgift måste du betala fakturorna för dessa köer. I beskrivningen för varje betalkö finns information om hur de kommer att fakturera dig.
Kön du får en bostad genom nollställer oftast dina köpoäng i den kön. Men du har kvar dina köpoäng i alla andra köer.
Ja, det kan du. Genom att skapa ett Familjekonto kan du lägga till dina barn och ställa dem i bostadsköerna. Om barnet ännu inte har ålder inne för den specifika kön kan du använda schemaläggningsfunktion, då ställs barnet automatiskt i kön den dagen barnet uppnår åldersgränsen.
När du gått med i en bostadskö samlar du köpoäng från och med den dagen du gick med i kön, eller när du betalat avgiften om det är en betalkö. Köpoängen använder du sedan när du ska söka en bostad. Vissa köer kollar enbart på antalet köpoäng du har, den som har flest får lägenheten med andra ord, medan vissa andra kollar på köpoängen och din profil. I det senare fallet är många ködagar mer som ett plus i kanten.
Du kan gå med i hur många bostadsköer som du vill! Desto fler köer du går med i, desto mer ökar du dina chanser att få en bostad.
Om du av någon anledning ändrat lösenordet till ditt konto hos en kö så behöver du logga in hos kön och ändra till lösenordet som vi förser dig med. Lösenordet hittar du under "Mina köer" och inne på bostadsköns sida.
I dagsläget har vi ingen app eftersom att vi har prioriterat att förbättra tjänsten istället. En app är ett mål för oss och arbetet med den pågår. Tills dess är ett tips är att lägga till dibz som ett bokmärke genom webbläsaren. Då dyker vi upp som en app på din hemskärm.
För att lägga till köer behöver du klicka på "Lägg till köer", där kan du söka efter stad område eller specifik bostadskö. För att gå med i en kö klickar du på "Gå med" för att börja köa, efter det tar vi hand om allt annat. Om du har ett familjekonto kan du gå med i köer åt de olika underkontona på ditt familjekonto (till exempel dina barn). Det fungerar likadant som när du går med i bostadsköer på egen hand. Det finns köer som kostar extra att stå i och även köer som har speciella krav, exempelvis som kräver att du bor eller studerar i en specifik stad eller universitet. Om du försöker lägga till dem får du ett varningsmeddelande som du behöver godkänna.
Om du klickar på "Mina köer" så kan du se vilka köer du gått med i. Har du Familjekonto kan du enkelt byta mellan familjemedlemmar och se deras respektive köer. Det finns 4 olika stadier som köerna kan var i.
Inaktiva köer: Detta innebär att du redan är registrerad i kön eller att lösenordet hos kön har ändrats. Detta kräver manuell hantering.
Aktiva köer: Här finner du köer som du har blivit registrerar i och som vi genomför regelbunden uppdatering av.
Bearbetas: Här ser du köer som vi jobbar på att registrera dig i, det kan ta upp till 48h att registrera dig i alla köerna men ofta går det mycket snabbare.
Betalköer: Om du lägger till köer som kostar extra så finner du dem här. Köerna kommer att fakturera dig separat.
Det är viktigt att du inte ändrar lösenordet för ditt konto hos bostadsköerna, detta eftersom vi skapat ett användarnamn och lösenord när du lägger till kön via dibz.
Vi använder sedan det för att uppdatera din plats i kön och säkerställer att du inte förlorar din köplats.
Om ditt lösenord skulle ändras så kan vi inte längre säkerställa att din köplats är säker.
Om du av misstag lagt till en kö som kostar extra att stå i och inte vill stå i den bostadskön så kan du bortse från fakturan. Om du inte betalar kostnaden så kommer du förlora din plats i kön, du blir inte betalningsskyldig eller likande utan förlorar bara platsen. Vill du helt ta bort ditt konto så måste du kontakta bostadskön.
Om du vill lämna en kö måste du kontakta dom direkt. Tyvärr kan inte vi ta bort kön åt dig då de kräver att det är du som hanterar kontakten. Värt att veta är att du kommer automatiskt förlora din plats i kön och ditt konto om du inte uppdaterar din plats regelbundet.
Vi letar ständigt efter nya köer att addera till vår tjänst. Saknar du någon specifik kö får du gärna höra av dig vilken så försöker vi lösa det.
Det kan vara svårt att hitta en lägenhet om man har betalningsanmärkning eller liknande men det är inte omöjligt! Det är hyresvärden som avgör om de anser det vara ok eller inte. Genom att gå med i många bostadsköer ökar du däremot dina chanser att få en bostad vilket du enkelt kan göra via dibz.
Betalning
Dibz plattform kostar olika beroende på vilken typ av konto du väljer att skapa. Singelkonton kostar 22kr, 25kr eller 35kr per månad beroende på om du väljer att betala månadsvis, årsvis eller var tredje år. Det ingår registrering i köer, översikt av dina köer samt regelbundet underhåll av dina köplatser.
Familjekonton med upp till 4 användare kostar 69 kr per månad om du betalar årsvis och annars 99 kr per månad. Familjekonto+ med upp till 8 användare kostar 140 kr per månad om du betalar årsvis och annars 199 kr per månad.
Hos dibz betalar du endast för kö-hanteringen och inte för att stå i kön. Det finns både ”gratisköer” och ”betalköer” i Sverige. Betalköer tar en årlig kostnad från alla köande. På dibz hittar du både ”gratisköer” och ”betalköer”. Om du väljer endast ”gratisköer” betalar du bara prenumerationskostnaden till dibz. Om du även väljer ”betalköer” kommer dessa köer att fakturera dig separat.
Enligt våra avtal har man ingen ångerrätt på tjänsten då den levereras direkt. Är du missnöjd eller har några frågor får du gärna höra av dig till oss.
Eftersom att en misslyckad betalning sällan beror på dibz ber vi dig att dubbelkolla att det finns pengar på kontot, kontakta din kortutgivare/bank, kontakta leverantören av koret (Mastercard / Visa) eller testa med ett annat kort innan du kontaktar oss. Skicka iväg ett mail om du fortfarande har problem efter du testat de förslagna åtgärderna.
Avsluta tjänsten
När du avslutar ditt konto hos dibz har du fortfarande kvar dina konton hos dina valda köer men du behöver sköta om dem själv för att ha kvar dina köplatser. Se till att spara dina kontouppgifter till varje kö, då du behöver dem för att genomföra regelbunden uppdatering av din plats och senare för att kunna söka bostäder.
Samma sak gäller för underkonton till familjekonton som tas bort eller raderas.
När du avslutat ditt konto behöver vi radera din personliga information efter 36 månader. Du har alltså 36 månad på dig att ångra dig. Då kan vi inte längre komma åt dina konton hos köer och vi kan inte heller skapa nya konton åt dig då dessa är personliga. Det betyder att du behöver byta lösenord hos varje kö för att kunna ge oss tillgång till dem igen om du skapar ett nytt konto.
Om du vill lämna bostadsköer måste du kontakta dem direkt. Tyvärr kan vi inte ta bort kön eller köerna åt dig då de kräver att det är du som hanterar kontakten. Värt att veta är att du kommer automatiskt förlora din plats i kön och ditt konto om du inte uppdaterar din plats regelbundet eller betalar fakturan (gäller betalköer). Du blir inte betalningsskyldig eller likande utan förlorar bara platsen om du inte betalar kostnaden.
För att ta bort ditt konto så behöver du logga in på ditt konto och gå in på "Hantera Konton" och sedan "Betalning", där finns det en röd knapp med "Avsluta prenumeration" på. Om du klickar på knappen så kommer din prenumeration avslutas.
Du kan även lägga till och ta bort familjemedlemmar under meny-valet "Hantera Konton".
Mitt konto
På sidan Mina köer kan du se dina inloggningsuppgifter för alla dina aktiva köer. En del köer använder personnummer som användarnamn och andra e-post.
Har du ett familjekonto kan du se samtliga underkontons uppgifter här genom att byta till den profil som du vill se uppgifterna för.
En kö kan vara inaktiv av några olika anledningar:
Redan registrerad: Registreringen misslyckades då du redan har ett konto i bostadskön. Om du vill att dibz ska sköta underhållet åt dig behöver du logga in på kön och byta lösenord till det lösenord som dibz tagit fram åt dig. Följ instruktionerna som finns på sidan Mina sidor på den specifika kösidan. Då får vi tillgång till ditt konto och kan sköta uppdateringen av köplatsen åt dig.
Bytt lösenord: Om du har bytt lösenordet har kopplingen till dibz gått förlorad. Du kan återställa kopplingen genom att byta tillbaka till korrekt lösenord och meddela oss att detta är genomfört på den specifika kösidan. Följ instruktionerna som finns på sidan Mina sidor på den specifika kösidan. Då får vi tillgång till ditt konto och kan sköta uppdateringen av köplatsen åt dig.
Systembyte: Ibland genomför bostadsköerna systembyten och kräver att du återaktiverar ditt konto manuellt. Följ instruktionerna som finns på sidan Mina sidor på den specifika kösidan. Då får vi tillgång till ditt konto och kan sköta uppdateringen av köplatsen åt dig.
Borttagen: Det kan förekomma att du har blivit borttagen från kön pågrund av att du ej möter krav i den specifika bostadskön eller att dibz har slutat stödja underhåll av bostadskön.
Om du har något annat problem eller inte lyckas återaktivera dina köer, kontakta oss på hello@dibz.se.
Om du inte kan gå med i alla de köer som finns på hemsidan i inloggat läge beror detta antingen på din ålder eller på om du är student eller ej.
Om du inte är student, kommer du ej kunna gå med i studentköer. Du kan enkelt ändra din studiestatus under Hantera Konto.
Om du inte möter åldersgränsen till en kö kommer du ej kunna gå med i denna kö. Däremot kan du använda schemaläggningsfunktion, då registrerar vi dig den dagen du fyller år.
Dessa villkor gäller även på underkonton till familjekonton om du till exempel administrerar bostadsköer åt dina barn.
Alla mail från bostadsköer som är ”gratisköer” innehåller allmän information och inget du behöver agera på. Det kan hända att du får mejl där det står "Verifiering av e-postadress", det påverkar inte din köplats men du kan verifiera din e-post om du vill få rekommendationer på lägenheter och nyheter från kön. ”Betalköer” kan komma att kräva att du vidtar fler åtgärder för att din registrering ska genomföras t.ex. betala en faktura.
Om din kö står som Ditt konto är inaktivt & kan inte återställas innebär det att bostadskön tagit bort din plats i kön. Detta kan hända om du valt en kö där du inte uppfyller kravet för att får en köplats, exempelvis kan kravet vara att du studerar i en viss stad. Det kan också bero på att bostadskön har flyttat sin förmedling till tredje part eller att dibz har slutat stödja den specifika kön.
Följ instruktionerna under Anledning/krav på den specifika kösida för att säkerställa att dina köpoäng inte går förlorade.
Om din kö är markerad med Återaktivering krävs innebär det att vi inte längre kommer in på ditt konto. Detta beror oftast på att lösenordet har ändrats, det är därför viktigt att du inte byter lösenordet när du ska besöka kön utan att du använder det vi förser dig med. Följ instruktionerna på den specifika kösidan för att återställa kopplingen till dibz.
Det finns fler anledningar till att denna status kan dyka upp, nedan listas de vanligaste anledningarna:
Du har bytt lösenord eller användarnamn hos bostadskön vilket har brutit kopplingen till dibz
Du var redan registrerad i den specifika bostadskön och behöver därför flytta kön till dibz
Bostadskön har genomfört ett systembyte och kräver att du som användare loggar in med BankID för att behålla din köplats
Bostadskön har flyttat sin förmedling till tredje part och dibz stödjer inte längre bostadskön
Du kan ändra dina profiluppgifter om du går vidare till "Hantera Konton". Där ser du uppgifterna du angav vid registrering. Om du administrerar ett familjekonto ser du även informationen för alla dina familjemedlemmar och kan uppdatera den.
Du kan uppdatera din betalning genom att klicka på "Betalning" och där fylla i dina kortuppgifter på nytt.
Är du under 18 år har du antagligen ett BankID ungdom. Dessa kan vara begränsade. För att åtgärda detta föreslår vi att du kontaktar din bank för att skaffa utökad användning eller ett vanligt BankID.
Privata och kommunala fastighetsägare använder sig av fastighetssystem för att tillhandahålla deras bostadsköer. Under sommaren 2022 köpte företaget Aareon AG (som är utvecklare av systemet Incit Xpand) upp företaget Momentum Software Group AB (som är utvecklare av systemet Momentum).
I och med detta förvärv bestämde Aareon AG att alla fastighetsägare som använde sig av Incit Xpand eller Momentum var tvungna att byta system till ett nytt system utvecklat av Momentum (Momentum 2.0).
Detta systembyte har genomförts sedan slutet av 2023. Vi på dibz har gjort allt vi har kunnat för att underlätta för våra användare att genomföra dessa systembyten. Tyvärr har Momentum implementerat återaktivering där du som användare måste genomföra den själv. På grund av detta kan inte dibz system hjälpa till att återaktivera ditt konto automatiskt.
Dibz system notifierar dig via email och sms när du behöver vidta åtgärd för att inte förlora dina köpäng. Vi rekommenderar även att du genomför återaktiveringen så fort som möjligt för att vara på den säkra sidan.
Familjekonton
Med familjekonton kan du lägga till familjemedlemmar och administrera deras kö via ett huvudkonto. Åldersgränsen är 0 år, du kan lägga till ett barn när barnet har fått ett personnummer.
Nej, det är inte tillåtet att lägga till personer som inte är en del av din familj eller ditt hushåll. Du får till exempel inte lägga till minderåriga personer som du själv inte är vårdnadshavare för eller andra vuxna som inte är en del av din familj. Vi kontrollerar att medlemmarna på ditt konto tillhör din familj eller hushåll. Om du lägger till personer utanför ditt hushåll kommer ditt konto att stängas av.
Ja det kan du, stora som små oavsett ålder. Vi rekommenderar att börja bostadsköa så tidigt som möjligt. Lägg till dina barn, syskon, föräldrar och farföräldrar. Tillsammans kan ni få era drömlägenheter fortare.
Det kan vara svårt att veta i vilken stad ditt barn kommer vilja bo i. Vi rekommenderar alltid städer där universiteten finns som till exempel Stockholm, Uppsala, Göteborg, Lund, Umeå och Linköping med fler. Sedan kan man också välja städer i närheten av ert nuvarande boende, det brukar vara en bra tumregel.
Nej, med hjälp av dibz samlar du och din familj automatiskt köpoäng som sedan används som er valuta när ni söker bostad. Ni behöver själva söka specifika bostäder och kommer inte att bli erbjuden lägenheter utan att aktivt ansöka via intresseanmälningar. Ni kan se dibz som ett sparande i köpäng för framtida boende.
När du lägger till familjemedlemmar över 18 år behöver de acceptera din inbjudan och dibz användarvillkor och acceptera inbjudan via email. Under Hantera Konton ser du vilken status din inbjudan har.
Aktiv: Underkontot är aktivt
Inbjuden: Inbjudan har skickats till din familjemedlem men den har inte accepterats
Gått ut: Inbjudan har gått ut, du kan skicka inbjudan igen
Använd schemaläggningsfunktion och schemalägg registrering i bostadskön. Då kommer dibz system registrera ditt barn dagen då barnet uppnår åldersgränsen.
Huvudkontot är det kontot som har prenumerationen (sköter betalningen) och administrerar alla underkonton. Du som har huvudkontot på ett familjekonto kan bjuda in familjemedlemmar till ditt konto och administrera dem.
Navigera till Hantera Konton, klicka på radera-symbolen (soptunnan), ta sedan del av informationen och klicka i samtliga check-boxes. Bekräfta sedan borttagandet av kontot.
Skapa eller uppgradera till ett Familjekonto
Lägg till ditt barn under Hantera Konton
Välj ditt barns profil på den sidan du vill se för ditt barn till exempel Lägg till köer
Du kan navigera och administrera ditt barns konto precis som ditt eget
Under Hantera Konton kan du färdigställa barnets profil, uppdatera inställningar och lägga till nya familjemedlemmar
När ditt barn flyttar hemifrån kan du fortsätta att hantera deras konto om de fortfarande är en del av ditt familjekonto. Men om ditt barn inte längre behöver hanteras eller vill ta hand om sina egna bostadsköer, kan de skapa ett eget konto. Du kan också ta bort dem från ditt familjekonto under "Hantera Konton."
Symboler
En studentkö är till för studenter och ibland blivande studenter. Olika studentköer har olika krav, ibland måste du studera i en specifik region eller på ett universitet medan andra köer endast kräver att du är student. Vissa köer tillåter dig köa i ett antal månader innan du blir student och vissa köer kontrollerar att du är medlem i en studentkår. Se till att läsa beskrivningen av kön noggrant så att du uppfyller kraven och inte förlorar köplatsen. Du måste även vara student eller antagen till utbildning för att kunna ansöka om ett boende genom en studentkö.
Dessa köer tar betalt av alla i bostadskön. Om du ställer dig i en betalkö betalar du inte till dibz utan direkt till kön. De skickar oftast en faktura över mail eller post till dig.
Kötiden är en uppskattning av hur lång tid det tar innan man har chans att söka bostad via bostadskön. Trots att den estimerade kötiden kan vara lång rekommenderar vi dig att genomföra kontinuerliga intresseanmälningar till de bostäder du är intresserad av. Det finns många exempel på personer som har fått förstahandskontrakt med betydligt färre ködagar än den estimerande kötiden.
Dessa köer kräver regelbundna inlogg som dibz sköter åt dig som kund. Dessa inlogg behöver oftast ske var 3:e till var 12:e månad.
Denna symbol visar vilken åldersgräns respektive kö har. Detta är varierande och är något som bostadsköerna själva bestämmer över. Det vanligaste är att en bostadskö har en åldersgräns på 18 år, medans andra har 17 eller 16 år. Vissa köer har ingen åldersgräns alls.
Om du eller ett underkonto du administrerar, till exempel ditt barn kan du använda schemaläggningsfunktionen, då registreras du den dagen du möter ålderskravet.
Har du några frågor? Kontakta oss i chatten så hjälper vi dig där!