Konto och profil

Hjälp gällande ditt konto

Hur ändrar jag min profil?

  1. Gå till Hantera Konton.

  2. Välj den profil du vill uppdatera.

  3. Ändra dina uppgifter och klicka på Spara.

För familjekonton: Du ser även alla underkonton och kan uppdatera deras uppgifter på samma sätt.

Hur byter jag e-postadress på Dibz?

För att byta e-postadress på Dibz, följ dessa steg:

  1. Logga in på Dibz och klicka på Hantera Konton.

  2. Klicka på Ändra intill profilen du vill uppdatera.

  3. Ange din nya e-postadress och klicka på Spara.

Den nya e-postadressen gäller framtida köer. För redan registrerade köer, uppdatera e-posten direkt på kösidan.

Hur ändrar jag mitt personnummer?

Om ditt personnummer har ändrats kan vi uppdatera det i Dibz:

  • Skicka in bevis på det nya numret till oss.

Observera att detta inte ändrar personnumret i köer du redan är registrerad i. Kontakta varje bostadskö för uppdatering.

Inloggning & Säkerhet

Problem med att logga in med BankID

  1. Testa en annan enhet.

  2. Använd en annan webbläsare.

  3. Kontakta oss med information om enhet och webbläsare på hello@dibz.se om problemet kvarstår.

Vad gör jag om mitt BankID är begränsat?

  • Kontakta din bank för att uppgradera till ett vanligt BankID.

  • Om du redan har ett vanligt BankID och problem kvarstår, hör av dig till vår support.

Varför behöver jag återaktivera mitt konto vid systemuppdateringar?

Många bostadsköer har bytt till nya system (t.ex. Momentum 2.0). Efter uppdateringen krävs manuell inloggning med BankID för att återupprätta kopplingen.

Dibz skickar notifikationer via e-post och SMS när åtgärder krävs.

Återaktivering krävs – vad innebär det?

Din kö är markerad som inaktiv eftersom vi förlorat åtkomst (lösenord ändrat eller systembyte). Logga in manuellt på kösidan med ditt Dibz-lösenord för att återaktivera.

Vad betyder "Ditt konto är inaktivt & kan inte återställas"?

Kön har tagit bort din plats, antingen för att du inte uppfyller krav eller för att Dibz inte längre stöder kön.

Köhantering

Hur lämnar jag en bostadskö?

  • Ta bort kö från Dibz för att stoppa automatiska inloggningar.

  • Kontakta köadministrationen direkt för att avsluta medlemsskap helt.

Uppdaterar Dibz mina köer automatiskt?

  • Aktiva köer uppdateras via regelbundna inloggningar.

  • Betalköer kräver egen betalning till köoperatören.

  • Inaktiva köer kräver manuell åtgärd; klicka på kön för instruktioner.

Varför är en kö inaktiv?

  • Redan registrerad: Byt lösenord på kösidan till ditt Dibz-lösenord.

  • Lösenord ändrat: Återställ till korrekt lösenord och meddela oss.

  • Systembyte: Följ återaktiveringsinstruktioner på kösidan.

  • Borttagen: Du uppfyller inte längre kraven eller kön stöds inte.

Kontakta hello@dibz.se för hjälp.

Vart hittar jag mina inloggningsuppgifter?

Under Mina köer i Dibz kan du se användarnamn (e-post/personnummer) och lösenord för varje aktiv kö. För familjekonton, växla profil för underkontouppgifter.

Medsökande & Kontaktuppgifter

Hur fungerar personuppgifter och medsökande?

  • Ange dina egna uppgifter och inkomst vid registrering.

  • För medsökande, logga in på kösidan och fyll i deras uppgifter så att inkomsterna räknas samman.

Kan jag använda Dibz utan svenskt telefonnummer?

  • Endast svenska nummer accepteras.

  • Ange ett tillfälligt nummer (vän/familj) tills du skaffar eget.

Telefonnummer påverkar inte köplats men krävs korrekt vid ansökan.

Telefonnummer till hyresvärd

  • Vissa köer kräver ett 07-nummer för hyresvärd vid ansökan.

  • Uppdatera på kösidan innan intresseanmälan.

  • Fyll i telefonnumret utan bindestreck eller mellanrum.

Kommunikation & Meddelanden

Mail från bostadsköer

  • Gratisköer: Allmän information, ingen åtgärd krävs.

  • Betalköer: Kan kräva fakturabetalning eller bekräftelse.

Dessa instruktioner uppdateras löpande för att ge dig bästa möjliga upplevelse på Dibz.

Har du några frågor? Kontakta oss i så hjälper vi dig där!

(För företag klicka här)

Support