Hej kreatör

Du är nu på platsen där din kreativitet kan lysa som starkast. Vi ger dig verktygen och riktlinjerna - du tillför magin. Detta är dibz kreatörs-hub: All information och material för att skapa och leverera dina mästerverk till dibz-teamet finns här. Vi ser fram emot att jobba med dig!

dibz
✍️

Avtala ett samarbete

Vill du jobba med oss? Maila Story Relations och kom överens om detaljerana

🎬

Skapa din magi

Använd denna sida för riktlinjer och inspiration när du skapar ditt content

📫

Skicka in ditt content

Skicka in ditt content och vänta på eventuell feedback från dibz

💙

Om oss

dibz grundades 2020 av unga entreprenörer från KTH & Handels, vi var trötta på bostadsdjungeln och att aldrig ha ett permanent hem under våra studieår och bestämde oss för att göra något åt det. Målet med dibz är att Sveriges ungdomar ska kunna navigera bostadsköerna och hitta ett förstahandskontrakt när livet kräver det. Bostadssituationen borde inte styra hur, var och när vi ska plugga, jobba eller leva!

🎬

Kreatörsprocessen

Ett samarbete avtalas på mail och ett avtal skrivs, sedan får du fria händer att skapa din magi. Se till att du har koll på våra riktlinjer innan du drar igång. Här finns även gott om resurser för att få inspiration. Du levererar ditt content på denna sida, dibz-teamet kommer sedan med eventuell feedback till dig över mail och ber om justeringar.

Bästa praxis

Gör detta - Annars kommer du garanterat behöva justera din video

1

Copyright

Du måste ha tillåtelse att använda allt material i din video för kommersiella syften.
2

Tillåtet ljud

Ljudet i din video ska komma från TikToks kommersiella ljud eller skapas/ägas av dig
3

Registrering

Text och viktiga visuella element ska vara innanför det gröna området
4

Storlek

Din video ska vara minst 1920 x 1080 pixlar (1080p, 16:9 ratio)
5

Språk

Inga svärord eller kränkande språk accepteras
6

Format

Videon ska levereras i .mov or .mp4 format
7

Text

Videon ska vara textad (om den innehåller tal)
8

Kvalitet

Videon ska ha okej kvalitet (filmad med bra mobil eller motsvarande)
9

Bakgrundsmusik

Videon ska ha passande bakgrundsmusik

Vid frågor: Kontakta Story Relations

TikTok Screenshot

Vad definerar en bra video för oss?

Vi vill nå ut med budskapet om dibz och problemen vi löser på ett engagerande sätt. Vi pratar målgruppens språk för att attrahera nya användare till tjänsten. De bästa videorna når exceptionella resultat:

  • Target CTR: 1%
  • Impressions: 1 000 000+
  • Clicks: 10 000+
  • *Dessa resultat nås av bra videor som vi marknadsfört i våra egna kanaler

Lovisa Qvarner

VD

dibz hall of fame: Våra bästa annonser

featurebox image

Skapa magi

Strategier som fungerar: De bästa videorna har ett mönster, nedan finns strategier som de bästa kreatörerna har använt för att skapa content som konverterar nya dibz-användare!

Engagerad inledning

Starta varje video med en stark, omedelbar hook som fångar tittarens uppmärksamhet inom de första sekunderna. Låt inte tittarna bläddra igenom flödet – fånga dem! Tiotusentals tittare har fastnat för@alanmax vars hook bestod av en häpnadsväckande fråga

Rätt längd:

Videon bör vara ca. 15-45s lång, med undantag för trender som kan förmedla ett budskap på enbart 8-10s.

Håll ett högt tempo i videon

byt kameravinklar, scener eller använd visuella element för att engagera publiken under videons gång. @denniswallin lyckas hålla tiotusentals tittare engagerade med olika element

Använd visuella element

Printscreens, videor från produkten eller annat visuellt material berikar och engagerar

Väck FOMO

Belys värdet av att gå med på dibz nu, köpoäng/ködagar är mer värdefulla ju tidigare man ställt sig i kö och desto färre som hunnit före dig i kön. Vår grundare Richard använder en trend för att visa känslan alla köpoäng han missat.

Följ en trend

Det kan hjälpa folk att förstå budskapet samtidigt om det är underhållande och familjärt. På detta sätt har man en inbyggt ”hook” och slipper tänka på att komponera ihop ett eget upplägg. @dashagaripova lyckas skapa en video på 10s. där hon konverterar hundratals nya kunder.

Ge en autentisk känsla

Det är bättre att dela ett tips eller berätta om en egen upplevelse än att pitcha in tjänsten – det kan vem som helst göra. Du kan interagera med folk och få igång en diskussion. @avelle.media briljerar med roliga intervjuer på stan och en personlig vlog

Använd storytelling

En personlig och kraftfull historia har makt att engagera tittare. Tänk på dina egna erfarenheter med bostadssituationer och hur dibz kunde ha eller har hjälpt dig. @israalo är kung på detta, hennes personliga story har genererat upp emot 50 000 klick!

Använd statistik och siffror

Fakta som "Var 10:onde minut börjar en ny person att dibza" kan visualiseras på kreativa sätt, till exempel med animationer eller infografik. @denniswallin briljerar genom att använda fakta för att göra dibz relevant för tittaren.

Bilda din egen uppfattning

Testa dibz själv – du får ett år gratis som kreatör! (Skapa konto, välj månadsbetalning, lägg in ditt betalkort och maila sedan hello@dibz.se) Berätta vad du tycker! Spendera lite tid på att utforska webbplatsen, recensioner och prova tjänsten. Här får du inspiration och undviker att det kommer med felaktigheter när du pratar om tjänsten. Dela dina egna skärmdumpar, videoklipp eller upplevelser från plattformen.

Inkludera Why and How

  • Why = Varför ska man stå i kö? Varför använda dibz? Varför finns bostadsköer?
  • How = Hur står man i kö? Hur använder man dibz? Hur gjorde du för att få ordning på din kö-situation?

Avsluta med ett ”Call-to-action”

Avsluta med ett starkt budskap, exempelvis att starta gratisperioden idag eller att gå med innan alla andra redan har ställt sig i köerna.

Ladda ner våra creator assests

featurebox image

Dibz crash course

Målgrupp

Målgruppen är ung och medveten. Bostadssituation: Ofta bor de hos föräldrar och börjar få planer på att flytta hemifrån snart eller så har de redan flyttat och insett att bostadssituationen i Sverige inte är ideal. De flesta bor i större städer, där medvetenheten om bostadsproblematiken är högre. Ålder: Medelåldern på dibz-användare är 24 år, de flesta är mellan 18-24 år. Kön: Något fler kvinnor använder dibz.

Varumärkesidentitet

Vi har en genuin ton och vill ge tittarna ett innovativt och professionellt intryck samtidigt som tonen är avslappnad och passar in på sociala medierna. Bildspråket ska vara iögonfallande och hålla högre kvalitet.

Information om dibz

Produkten: Samla köpoäng smärtfritt varje dag, i alla köer du behöver, med dibz.se.
  • Hitta till 200+ bostadsköer på ett ställe
  • Gå med i önskade köer med ett klick
  • dibz.se ordnar automatiskt underhåll i varje kö så att varje köplats är säker (utan dibz måste du uppdatera din plats i varje kö var 3:e till 12:e månad)
  • På dibz finns det några köer som kostar extra, de tar betalat årligen av alla i kön istället för att kräva regelbundet kö-underhåll. Detta är 5 av 200 köer, så 97.5% av köerna omfattas av dibz-priset. De köer som kostar extra fakturerar kunden separat
  • dibz är säkert med BankID identifiering och tiotusentals svenskar använder dibz, du kan läsa mer om vad de tycker på trustpilot (https://se.trustpilot.com/review/dibz.se).

Betalplaner/Prispaket

  • Betala 35 kr per månad, testa en månad gratis
  • Betala årsvis, 299 kr per år (25kr per månad), 29% rabatt
  • Betala för 3 år i taget, 799kr (22kr per månad), 37% rabatt

Det finns ingen bindningstid.

Tips: Läs vår Q&A på hemsidan för att förstå mer om hur dibz fungerar och hitta inspiration (https://www.dibz.se/vanliga-fragor/).

Våra 4 värdeaspekter

1

Det är mest värdefullt att ställa sig i kö tidigt

  • De som ställer sig först i kö har bäst möjlighet att få det förstahandskontrakt man vill ha. Var 10:onde minut börjar en ny person att dibza.
  • dibz är fortfarande nytt, de allra flesta svenskarna har inte hittat hit än: ca. 0,5% av Sveriges befolkning använder dibz så det är inte försent att börja dibza.
  • Tiotusentals svenska ungdomar använder dibz och har redan gått med i köerna.
  • Det är bråttom att inta sina köplatser medan man har många år på sig att samla poäng innan man behöver bostaden.
2

Rätt boende genom livet

  • När du ska börja plugga eller får ett jobb i annan stad är det bra att redan ha köpoäng samlade i olika köer och i städer.
  • För att inte tala om när du går i pension, då kan du frigöra kapitalet i din bostadsrätt och leva gott som pensionär i billig hyresrätt!
3

Flera köer = mer möjligheter & mer flexibilitet

  • Om du utnyttjar dina köpoäng i en bostadskö så finns dina köpoäng i andra bostadsköer alltid kvar (och fortsätter öka), vilket gör att nästa gång du behöver flytta kan du ge upp den gamla lägenheten med gott samvete eftersom du lätt kan få en ny i en annan kö.
  • Det gör att du först kan använda dina köpoäng i en bostadskö för att få någonstans att bo, sedan kan du efter ett tag uppgradera ditt boende genom en annan kö där du har samlat ännu fler köpoäng.
4

Försäkring

  • Du kan använda dibz som en ”bostadsförsäkring”, du betalar en liten summa varje månad för att försäkra att du alltid kan få tag på ett billigt boende om något i ditt liv skulle hända (arbetslöshet, skilsmässa, ekonomiska problem etc.)
  • 35kr per månad för att kraftigt öka möjligheten till billig hyresrätt är en väldigt prisvärd försäkring som kan rädda din ekonomiska situation.

Content ideér

Idéer från dibz-teamet:

  • Vi har lanserat nya köer, nu har vi 160+ köer på plattformen

  • Fördelen med att stå kvar i kö efter man har boende (flexibilitet, framtiden, pension etc.)

  • Alternativa kostnader: Visa hur prisvärt dibz är, e.g. 35 kr per månad är som att köpa en latte varannan månad, det är för prisvärt för att någonsin sluta.

Med stöd av:

SSEBL
Kontakt
  • OptiQueue Nordics AB
  • Drottninggatan 78
  • 111 36 Stockholm
  • Org. nr. 559286–3251
  • hello@dibz.se

All rights reserved. © OptiQueue Nordics AB